Temeditationen

"Det här meditationsskitet är ju svårt som fan! Hur ska jag någonsin lyckas utveckla min andlighet om jag inte ens lär mig meditera?" 
 
Tänker du så där? Det gjorde i alla fall jag, väldigt länge. Jag har ända sedan tonåren försökt utveckla någon form av meditationsregim och har följdaktligen testat såväl kristen djupmeditation som klassisk zen samt grundande och centrerande. Ingenting har riktigt funkat, för hur sjutton ska man ha tid att sätta sig ner och meditera 20 minuter per dag då man har så mycket att göra? 
 
De tankarna är väl i och för sig bevis på att jag fan i mig behöver ta den där lilla stunden för att slappna av. Och nu har jag äntligen hittat ett sätt. 
 
Meditation, precis som magi och andlighet, är inte så svårt egentligen. Problemet är ju att det framställs som så jäkla krångligt och att du måste sätta så och så många timmar per dag för att utvecklas som person. Men säg den person i dag som har tid att göra det? 
 
Men du behöver inte göra det krångligare än du måste. Ett enkelt sätt att meditera, som min lärare Stella visade mig, är följande: Brygg en kopp te. 
 
Te-nk så lätt det kan va. 
 
Det viktiga då man mediterar är att slappna av och fokusera på något (andningen, till exempel). I det här fallet är det alltså téet som är fokusobjektet. 
 
Du gör som så här: 
 
- Koka vatten, Välj ett te som tilltalar dig. Förbered din kopp. 
- Andas lugnt och stadigt. 
- Låt tankarna komma och gå - hindra dem inte, lägg inte märke till dem. Fokusera bara på din andning och på téet. 
- Brygg ditt te. Känn aromerna och låt dem fylla din kropp och ditt sinne. Känn hur du slappnar av mer och mer. 
- Drick ditt te. Låt den värmande, helande brygden fylla dig. 
- Avsluta meditationen då koppen är tom, återgå till vardagslunket. 
 
Lätt som en plätt, eller hur? 
Allmänt, Tekniker | |
Upp