Ur balans

"Jäklar vad dina chakran är ur balans", sade en vän till mig i går. 
 
Jag föreställde mig något i stil med det här. (Bildkälla
 
 I går efter jobbet träffades jag och fyra vänner hemma hos en av oss. Vi drack vin, te och diskuterade saker. Vi kan alltså säga att det blev ett spontant esbatfirande, även om vi inte klädde oss i konstiga kläder och drog en full-on ritual.  
 
Mot slutet av kvällen tog alltså en vän tag i mig och sade de bevingade orden "vet du Fredrik, dina chakran är verkligen ur balans." 
 
Chakran, för de som inte vet/tror på/bryr sig i de här sakerna är, förutom New Are:arens bästa orsak att skylla asigt beteende på (de och skorpioner, Gud, can't stand those fuckers*), en Indisk lära om energicenter som finns i vår kropp. Det lustiga med de här energicentren är ju det att liknande idéer finns annanstans i världen också - se Kabbalah eller den här rätt moderna tolkningen av det hela
 
Jag har inte gett mer än två shits åt den här tanken, om jag ska vara helt ärlig. Det har inte känts som min grej. 
 
Men efter i går, och speciellt efter diskussioner om hur man ska komma i balans igen (och nej, det var INTE prat om att meditera-rätt-annars-kommer-hin-håle-och-tar-dig) så inser jag att det ligger något i pratet ändå. 
 
För liksom, det viktiga här är inte vad man kallar energicentren (eller att ens bry sig om dem, om man inte vill syssla med sådant). Det viktiga är att hitta ett sätt att skapa balans i sitt liv - andlig, psykisk och fysisk sådan. 
 
Vill du syssla med magi och tro på chakran? Fine, gör det. Vill du inte? Bra så, men oavsett lönar det sig att äta gott och rätt, träna väl och ta hand om sig själv. 
 
Då börjar du må bättre. och vet du vad? Det är i sig en sorts magi. 
 
* Var inte oroliga, kära fellow skorpioner, jag är en av er och jag tål inte ens mig själv ibland. 
Allmänt, Tolv religioner på ett år | |
Upp