Om kulturell appropriering

Efter gårdagens inlägg om mitt lilla religionsprojekt fick jag en hel del kommentarer. Merparten av dessa var positiva, men jag fick också några mindre förstående svar. Det här är förväntat, för religion och kultur är heta ämnen att diskutera och alla har helt klar åsikter om dessa saker. Jag välkomnar all form av debatt, även sådan som skriker åt mig, kallar mig fula saker och säger "men så kan du inte göra-äh!"
 
Men så kommenterade någon följande. Och det fick mig att tänka till.
 

That year is, by the way, the second-worst year in history, closely followed by "my year of Trying Out New Deadly Diseases" and beaten by "My year as Donald Trump, Megalomaniac Supreme".
 
För det första: Ovanstående beskrivning av en folkgrupp håller jag givetvis inte med om. Detta uttalande får personen ifråga själv stå för. Men jag lyfter upp det här, för det fick mig att tänka på en väldigt viktig fråga, nämligen kulturell appropriering.
 
Det här är något jag ABSOLUT tar avstånd ifrån. Jag vägrar befatta mig med negativt utnyttjande av andras kulturer, utan det jag istället vill göra är att respektfullt lära mig om andra människors tro och kultur. Om ni ser att jag börjar visa tecken på kulturell appropriering: Slå mig i bakhuvudet, visa mig det här inlägget och tvinga mig be tjugo stycken Ave Maria.
 
Denna kommentar fick mig också att tänka på de här två inläggen av den eminente Gordon, aka RuneSoup. Tl:Dr; Kaosmagi är en ideologi som uppmuntrar till snabba byten av religioner och ideologier. Det är bara så det är. Men man kan (rättning, SKA) göra detta respektfullt och gör man det kan man lära sig extremt mycket om dels sig själv men dels också andra människors tro. Dessutom ska man aldrig ta sig rätten att kalla sig något man inte är. Att gå in i en katolsk kyrka gör en inte till en Påve; Att läsa om Islam gör en inte till Imam. Jag vill lära mig om olika religioner men jag gör det med respekt och går aldrig längre än lekmän kan gå.
 
Jag gör detta i öppenhetens och den religiösa toleransens namn. För bara genom visad acceptans kan vi överkomma intolerans och extremism.
 
Done? Done. Får jag gå på en öl nu?
 
Allmänt, Tolv religioner på ett år | |
Upp