Predikanten som kom lite för nära

Det här inlägget är något av en fortsättning på gårdagens funderingar. Då, efter en lite jobbig dag, gjorde jag en spontan ritual och började genast känna mig bättre till mods. Det var en ganska enkel orsak och verkan för min del: Jag mådde dåligt, jag gjorde något för att förbättra situationen och se på fan, jag började må bättre.
 
Jag tillskriver inte mitt välmående till vare sig min ritual eller Något Högre. Det är rätt enkel psykologi för min del. Ibland funkar det och ibland inte.
 
Så jag vill säga det genast här och nu: Mår ni på riktigt dåligt så ta för fan kontakt med NÅGON. Vem som helst. En psykolog. Er allmänläkare. Er chef, er vän, er mor, er katt (nåja, kanske inte katten, för den kan ju inte leda er vidare per se, men den är ju bra på annat sätt).
 
Har ni en tro (eller icke-tro) som hjälper er i livet? Gott så, ta kraft från den. Men för St Pat Pineapple's skull: Sök professionell hjälp! Och inte, tja, sådan här:
 
Crazy world? You have no idea, old chap.
 
Det här är en rätt känd Österbottnisk predikant. Han har ett antal gånger framträtt i medierna och det finns, såvitt jag vet, rätt många som litar på honom.
 
Jag hoppas för deras skull att de som gör det får kraft och tro ur sitt samröre med honom och att de lever i en sund andlig värld. Men den där Facebook-statusen gör mig väldigt orolig, för det där är en klar uppmaning att strunta i professionell hjälp och bara lita på Jesus (aka, på predikanten, för det är ju han som predikar Jesus ord).
 
Jag har mått dåligt. Jag har som ung skrikit ut mina böner till Gud att göra saker bättre. Och gissa vad?
 
Det blir det. Om du söker professionell hjälp.
 
I know you can.
 
 
#1 - - Anonym:

Uh såna farliga irrläror från någon som vissa människor kanske litar på. Predikanter har mycket makt. Får mig att vilja sjunga Go Away Godboy av SJ Tucker. https://youtu.be/cx6CaRTYNOI
~Stella

#2 - - Lille John:

Som en hängiven kristen så skulle jag vilja erbjuda mina två cent. :)

För egen del tror jag mycket riktigt på bönens kraft och på Guds hjälp. Jag har upplevt det själv, men en extremt viktig detalj man måste komma ihåg är det som står i Romarbrevet: "O, vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga äro icke hans domar, och huru outrannsakliga hans vägar!"

Det betyder med andra ord att det är fel att säga att Gud MÅSTE fungera på ett visst sätt, bara man litar på att han jobbar på det. För i slutändan av allt så har han ändå lovat att ta hand om de som sörjer, är sjuka, är trötta i anden (alltså deprimerade), är förföljda osv.

Sen måste vi också komma ihåg att när man säger "Guds vägar är outgrundliga" så betyder det PÅ RIKTIGT outgrundliga. Det kan betyda att en depression botas först när man går till en psykolog och där får ventlierat en del annat som man har haft inom sig och inte tänkt på tidigare. För Gud lämnar inget halvgjort. :)

Upp